kantoor efficiënt inrichten tips

Je kantoor efficiënt inrichten? Hier zijn 6 tips

Moet je binnenkort je kantoor indelen? Of wil je een andere werksfeer creëren voor jou en je werknemers? Wij helpen je met 8 tips om het maximale uit je kantoor te halen! 

Tip 1: Efficiënte indeling van een kantoor 

Een efficiënt kantoor is een kantoor waar je makkelijk van je bureau naar het kopieerapparaat kunt lopen, of misschien nog wel belangrijker, naar het koffiezetapparaat. Denk goed na over de indeling en doe dit voordat je dingen gaat aanschaffen. Misschien wil je wel grote bureaus, maar past dat helemaal niet. Hou altijd de doorloop van het kantoor in je achterhoofd. Dus kun je er makkelijk doorheen lopen en oogt het toegankelijk? Blijf jezelf deze vraag stellen! 

Tip 2: Comfortabele werkplekken 

Comfort en ergonomie zijn het allerbelangrijkste in je kantoor! Bezuinig daarom nooit op bureaustoelen en bureausDit zijn de materialen die je medewerkers minimaal 8 uur per dag gebruiken. Comfortabel wil niet gelijk duur betekenen! Je kunt erg goed tweedehands bureaustoelen en tweedehands bureau(s) kopen die van goede kwaliteit zijn maar nog steeds binnen je budget. 

Tip 3: Materialen 

Een prettige sfeer is van groot belang. Een manier om sfeer te creëren is door gebruik te maken van warme materialen. Denk aan warme kleuren op de muren, houten vloeren, houten meubels en warme verlichting. Zo creëer je een huislijk gevoel voor je werknemers. 

Tip: zoek een kantoorruimte op Kantoorruimtevinden!

Tip 4: Open floor plan 

Wat bedoel ik hier dan mee? Zorg ervoor dat je kantoor open is. Dus geen losse kleine kantoortjes of werknemers achter dichte deuren. Door je werknemers “op te sluiten” zullen ze minder productief zijn en zich onderdrukt voelen. Gesloten kantoren zijn niet meer van deze tijd. Door flexplekken te maken en geen muren of afscherm schermen te gebruiken stimuleer je communicatie op de werkvloer. Dit zal de sfeer enorm ten goede doen. 

Tip 5: Clean desk policy 

Zorg ervoor dat wanneer het nieuwe kantoor wordt geïntroduceerd, het de werknemers duidelijk wordt gemaakt dat er een clean desk policy zal zijn. Dit houdt in dat er geen overbodige dingen op de bureaus mogen liggen en dat men zijn rommel altijd gelijk opruimt. Zo blijft alles mooi en overzichtelijk. 

Tip 6: Accessoires 

Kleed alles ook een beetje aan met decoratie. Sommige kantoren laten hun personeel dit zelf doen. Zo kan iedereen zijn eigen persoonlijke touche aanbrengen in het kantoor. Je zult verbaast zijn over hoe dit je werknemers kan motiveren.